mandag 16. mai 2011

Klövsjöbrygd: from Klövsjö with love


Klövsjö Gårdsbryggeri som holder til i den lille bygda Klövsjö, noen timers kjøring utenfor Östersund har nylig fått lisens til å brygge sterke øltyper. Før den tid laget de Klövsjöbrygd på 2.25%, og det er denne jeg fikk tak i under et studiebesøk i området. I anledning at min bacheloroppgave handler om Klövsjö, og at jeg i dag ferdiggjorde den, feirer jeg med å sprette nettopp denne.

Klövsjöbrygd har en dyp mørkfarve og et fint hvitt skum. Det lukter brunsukker og mørk malt, og smaker også i de baner. Den er brygget på 4 sorter malt, og britisk ale-gjær, og dette merkes. Ryktes også at humlen er dyrket lokalt. Til å være en lettøl er dette absolutt godt håndverk, og jeg håper en dag å få hendene på noen av deres kraftigere saker. Positivt overasket. Det er dyktig gjort å få en lettøl til å smake godt uten å kamuflere smaken med masse humle. 8/10

Undertegnede har også drukket Haandbryggeriet Costa Rica, en porter med herlig kaffe, 8.5/10 og Nøgne Ø Pils, en sommerlig og humlete sak, 6.7/10 siden sist.

1 kommentar:

  1. Trackback fra Kløvsjø, wuhu!

    http://www.kgb-bryggeri.se/

    SvarSlett