lørdag 26. oktober 2013

Hansa Spesial IPA

500ml, ICA 33,-
Hansa blir ikke ofte omtalt her. Årsaken til det er at Hansa Pilsner er objektivt (blindtest) noe av det vondeste jeg har smakt, uavhengig av varegruppe. Deres Waldemar Brown Ale og Pale Ale er også noe av det mer sørgelige som tilbys her i verden, på grensen til en humanitær katastrofe. Nuvel. Nå har de startet med blanke ark, og forsøker ser på en IPA. Det kan være at Hansa ikke vet hva en IPA er, eller bare forsøker seg på et billig markedsføringspoeng, for ølet er ingen IPA. Det er en APA. Brygget i Kristiansand av en brygger som ikke liker IPA (og sikkert ikke APA). Ølet har likevel ikke fått totalslakt av alle, og jeg forsøkte å gå til det hele med et middels åpent sinn. I glasset er den klar gyldenorange, og skiller seg slik positivt ut fra industripils-looken. Aromaen er ganske OK hvis du virkelig stikker nesa ned i glasset - amerikansk furu og en mengde grapefrukt. Når jeg tar den første slurken blir jeg med ett overasket - det smaker godt! Men før jeg rekker å gjøre meg noen større refleksjoner, faller ølen sammen. Det gode varte omtrent i 0,01 sekund, så blir det hele avløst av en markant bitterhet. Jojo, dette var ikke så ille, men ølen er åpenbart filtrert ihjel og oppleves unødig tynn. Trekk også for løgn og fant på etikett-teksten. Justert for dette er det likevel ikke helsvart. Jeg deler ut en svak 5/10 til denne.
*IPA = India Pale Ale
*APA = American Pale Ale

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar