mandag 23. april 2012

Beer Enthusiast-lansering



Svanset rundt på lanserings-seminaret (festen?) til "ølselskapet" Beer Enthusiast her om dagen, som både var informativt og inneholdt en del meget spennende øl. Tror vi var innom 10 øl, de fleste nyheter i Norge, dog noen "kjenninger" for de som handler utenfor landet. Noen øl skilte seg ut i "eksotisk og spennende"-kategorien for meg, og disse var blant annet Birra Pasturana Filo Forte, en belgisk tripel på 8%. Strågul i glasset, aroma av noe koriander. Smaken har preg av jord og gjær og er ganske spennende. En annen øl fra det samme italienske bryggeriet var Birra Pasturana Filo di Fumo, en lys røykøl. Mange på arrangementet mente dette var flytende bacon, men personlig synes jeg det var en mild og forsiktig, dog god øl med et lite røykpreg. Ingen ting i forhold til Bambergerene. En god maltsødme og en lettdrikkelig øl. Avslutningsvis ble det noen dråper St. Austell Smugglers Grand Cru, en strong ale på hele 11.5%, lagret i 9 måneder på whiskyfat fra Tomintoul. Noen få flasker lages, og denne var håndnummerert, nummer 1036 om jeg ikke husker feil. Lukt av karamell og noe alkohol. Smaken er også litt "rå" i forhold til alkoholpreg, men der er fine toner av vanilje og karamell. Nesten som en brandy. "Varm" avslutning. Jeg ser for meg at denne kler noen år i kjelleren!

Så får vi krysse fingrene på at dette øl-initiativet vil føre til mer god øl i omløp i dette landet! Det går muligens i riktig retning igjen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar