onsdag 15. februar 2012

Gale nordmænd: Kræver øl maskes

Når dagen startes med at en link fra danske Ekstra Bladet møter deg når du logger på Facebook med tittelen "Gale nordmænd: Kræver øl maskes", vet man hvordan behandlingen av Drikkeglede-saken i Markedsrådet har gått. Fult medhold. Forbudet mot all omtale og bilder av konkrete og ukonkrete produkter som inneholder alkohol opprettholdes. Det er jo forsåvidt greit nok, da denne loven gjør premissene like for alle alkoholprodusenter. Oh wait, det heltene i Helsedirektoratet ikke har fått meg seg er at vi lever i en globalisert verden, hvor all informasjon er et tastetrykk unna, hvor TV-sendinger foregår på internasjonale arenaer og det faktum at nordmenn reiser mest med fly i hele verden. Det innebærer at vi på internett får alkoholreklame på internasjonale nyhetssider, på facebook-feeden og på twitter. Det innebærer at Ole Einar Bjørndalen (avholdsmann forøvrig) går med alkoholreklame på brystet hver helg, og at når vi er på ferie, ute i den frie verden, blir eksponert for alskens alkoholholdige produkter - til og med på Tax-Free'n på Værnes. Det eneste som er helt sikkert er at ingen av disse produktene vi eksponeres for, daglig, er norske. Til nå i dag på min "nyhetsrunde" har jeg blitt eksponert for Smirnoff Vodka og Heineken øl, og det blir jeg hver eneste dag. Her om dagen på flyet var det i magasinet som lå i setelommen bilde av en gjeng Manchester United-spillere som drakk en bestemt rødvin, og snart kan Tv3 og TVnorge vise reklame for alkohol lovlig - og det blir neppe kvalitetsprodukter som tjener på det. Gud hjelpes. Det er ingen menneskerettighet å holde på med øl, men en viss likebehandling må man kunne forvente i et rasjonelt samfunn. Riktignok finnes det ingen ting fornuftig som kommer ut av et totalt frislipp av reklame-rettigheter rundt alkohol, det tror jeg de fleste kan enes om. Det viker å være en vanlig misforståelse i denne debatten at man tror det er reklame-aspektet Drikkeglede og vi representerer. Det er ikke tilfellet. Ønsket er mer i retning saklig opplysning av et produkts eksistens og dets vitale mål, tilgjengelig for de som velger å oppsøke informasjonen aktivt - ikke dundrende reklame i pausen på Tippekampen.

Den gode nyheten er dog at Helsedirektoratets stormtropper ikke er så internettkyndige. Ei heller har de adgang til å regulere sider som samler informasjon om norsk øl, slik som ratebeer.com og norske privatpersoner som sprer det glade budskap.

Vi skal ihvertfall gjøre vårt mens vi venter på at Sikkerhetsrådet i FN skal vedta en resolusjon for å frigjøre øl-Norge fra denne klamme hånden.

Nei til alkoholreklame, ja til forbrukeropplysning. For helvete.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar