mandag 28. november 2011

North Coast Brother Thelonious 2008

En gammel røver som har stått urørt siden 2008. Da jeg nylig kjøpte noen av 2011-brygget av denne tenkte jeg at det kunne være spennende å drikke denne som en slags referanse før jeg gjøv løs på de ferskere brygg. Anledningen bøy seg etter julebordet i helgen. De vitale status på øl'a er 9.4% og 32 IBU. Fargen er mørk mahogni. Et fint skum på omtrent en tomme i glasset, men det legger seg veldig raskt, og man sitter igjen med fri utsikt til den herlige farven dette øl'et har, uten noe skum eller nevneverdig kullsyre. Smaker av frukt og karamell, men er fint balansert med endel bitterhet. Det er jo åpenbart en søt øl, men på ingen måter kvalmende. Litt varmende alkohol i munnen. Nam. Det finnes bedre Belgiske og Belgisk-inspirerte øl der ute, men denne er ikke langt unna toppsjiktet. 7.9/10

Fun fact: Overskudd av salget av denne øl går til Thelonious Monk Institute of Jazz. Hvor fett er ikke det?

Ps. Hvor har det blitt av øl fra North Coast på Vinmonopolet? De hadde jo noen innom for 1-2 år siden. Buhu. Riktignok kan du få kjøpt North Coast Old Rasputin Imperial Stout på Naboen og Daglighallen, men de har jo så mye mer. Personlig gleder jeg meg til å sprette en flaske av North Coast Grand Cru/Twentieth Anniversary Ale som jeg har fått tak i via Söta Bror.
http://northcoastbrewing.com/news-pdf/NCBC-Grand-Cru-Release.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar