mandag 14. mars 2011

Rapport fra Jämtland


En av kommandørskabets medlemmer har nylig flyttet til Sverige for å hjelpe til med å forvalte Jämtlandske kulturminner. I den anledning reiste jeg med Nabotåget østover på visitt.

Etter at jeg hadde rast fra meg i shoppingmekkaet Östersund (vel..) og ble innlosjert i Jämtli Vandrarhem, bar det til The Bishops Arms for å smake på det lokale ølet. Det må nevnes at selv om det så lovende ut fra avstand med 60-ish øl på tapp hadde de ingen (!) stouts eller porter på fat, og kun én IPA. Skuff!

Men vi startet friskt med Jämtlands Pilgrim, som forøvrig er oppkalt etter pilgrimene som stoppet på vei til Olav Helliges grav i Trondheim for å drikke øl. Dette ølet er en lys ale, 5,5% abv, som ikke skuffet i det hele tatt. Rødlig farge med lyst, lett skum. Fin balansert bitterhet, karamell-aktig sødme. Approved!

På whiskybaren Dalwhinnie fristet to flere fra Jämtlands Bryggeri til smaking: en Steamer og en IPA.

Steamer, oppkalt etter dampskipene som pleide å dampe over Storsjöen, var helt ok. Mørk lager, muligens nærmere brown ale-kategorien, med frisk, søt, fruktig smak.

IPAen til Jämtland er en vinner. Den hadde tydelig bitterhet, fint balansert med toner av gress og karamell. Det lille jeg fikk smake hvertfall, før det forsvant i gapet til Knut.

Dalwhinnie-Puben i Östersund er veldig fin, og har et kunnskapsrikt og effektivt personale. Her satt vi i noen timer mens vi nøt vår øl og skjemtet mot noen gale nederlendere. "Can I have a Swedish beer?" - "What kind?"- "Swedish!"

Og whisky-seksjonen der var av en annen verden, men bør helst beskrives av noen som har peiling på sånt. Jeg hører rykter om flere visitter til Sverige av Kommandørskabets medlemmer - gleder meg til å høre dommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar